lørdag den 3. december 2016

November måned

November måned er lige om lidt slut og ja en del ting er igen sket siden jeg kom hjem fra Seattle:

-Køreprøve

Da vi kom hjem fra Seattle d. 1. November var der kun 3 dage til, at jeg havde min køreprøve. Jeg var utrolig nervøs og bange for jeg ikke skulle bestå. Selvom jeg snart havde kørt rundt sammen med min værtsfar i 4 måneder var det ikke blevet til meget kørsel. Reglerne herovre er lidt anderledes og specielt i Alaska, så det var ikke som at køre i DK. På selve dagen var det -4 grader og vejene var meget glatte. Den mand som skulle med mig ud og bedømme mig havde selvfølgelig en russisk accent, så forstod ikke halvdelen af hvad han sagde, men alt gik godt. Jeg bestod og jeg var derfor meget lettet. Nu kunne jeg endelig køre rundt selv og ikke være afhængige af nogen mere. Det er vildt hvor længe jeg har skulle vente på denne dag, men så fedt det er "ovre".

-Credits tvivl....

Som jeg tidligere i et andet indlæg har beskrevet skal jeg optjene 3 credits pr. halve år jeg er her. Det er dog ikke helt simpelt at finde ud af hvor mange timer det så kræver.... Derfor efter meget søgen og en del tvivl har jeg så fundet ud af at hver credit svarer til 15 timer. Derfor skal jeg have 45 timers skole for at få mine 3 credits fra Chicago. Jeg sendte skolen i Chicago 5 timers lektier før kurset og jeg var sammenlagt 25 timer i skole derovre, så derfor vil det sige at jeg skal lave 15 timers lektier mere for at få opfyldt kriterierne for de 3 credits. Så de sidste par uger har jeg brugt på at få dem lavet...

-En weekend klasse i vente

Jeg har besluttet at tage en weekend klasse mere, så jeg er færdig med at optjene mine credits herovre. Min kommende weekend klasse bliver derfor i ikke mindre end Las Vegas og det glæder jeg mig til. Jeg tager klassen med den danske pige Karina, som jeg også tilbragte dagene med i Chicago, så det bliver fedt. Vi tager efter kurset til LA for at overnatte en dag.
Kurset er fra d. 24. til d. 26. februar og omhandler denne gang børnepasning og livet i USA. Det er igen for au pairs kun og jeg regner med at tage 3 fridage udover weekenden, så jeg både kan opleve Las Vegas og LA. Det vil jeg komme nærmere ind på, når tiden nærmer sig lidt. Hvis du er nysgerrig, så er dette link omkring klassen: http://silverbayaupaircourse.com/lasvegasweekend.html

-Vejret - kort update

Den første uge af November var meget mystisk. Da det var rigtig koldt i DK og minus grader om natten havde vi i en lille uges tid her plus grader og en del regn. Det var så mærkelig at vide at det var koldere i Danmark end det var i Alaska. De seneste uger efter er det så blevet markant koldere i vejret. Det er gået fra -8 om natten til at de har lovet -22 her i næste weekend. I dagtimerne er det lige nu -6 til -10 grader, men igen har de lovet -22 grader søndag nat. Det er jeg dog spændt på at se om det sker, men nu er jeg forberedt. Jeg har købt alt for varme vinterstøvler, så jeg burde være klar.

Min første hockey kamp

Igår aftes var jeg med Maria, en mexicansk au pair, inde i Anchorage og se UAA's mænd spille hockey kamp mod et andet college hold. Jeg har aldrig nogensinde set en hockey kamp før, og ligeledes havde heller Maria, så vi var begge begejstret. Dog var der ikke så mange inde og se den som vi regnede med, men dog stadig sjovt at opleve.

Min første Thanksgiving

Hele november har folk omkring mig snakket om Thanksgiving. Det er utrolig så stor en dag det er for amerikanerne. Jeg har aldrig rigtig tænkt over det før og hvad det handlede om, men når det er større end at fejre jul så jeg meget frem til det. Alle har handlet ind og forberedt sig i et lille måneds tid. Min værts far tog to dage fri før for at lave maden. Jeg hjalp til med det hele og det var utrolig så meget lækker mad vi lavede. Vi lavede alt for bunden og vi lavede nok mere end 10 retter tilsammen. Efter thanksgiving havde vi så meget mad tilbage at vi har nok indtil jul.

Black Friday i USA

Americanere og shopping går hånd i hånd. De er dog lidt mere sindsyge end vi danskere er. Og ikke mindst deres black friday herovre. Alt var nedsat 70-80 % og jeg var derfor blevet frarådt overhoved at køre fra huset den dag. Derfor blev vi alle hjemme og nød en fridag, mens resten af befolkningen løb rundt som høns i et bur. Jeg har hørt fra en veninde at i San Fransisco to mennesker døde da de blev stukket ned for at være de første der kom til en vare... Dog er alt anderledes i Alaska end resten af USA, så folk havde dog stået i lange køer ude i kulden og løber rundt de forskellige steder, men ingen var kommet til skade.

December er lige om hjørnet

Det er december her om få dage og det er så vildt at det allerede er jul. Efter jul har jeg været her halvdelen af tiden og det er på en måde trist jeg ikke får oplevet en thanksgiving mere og at dette er den første og sidste jul og sådan. Men hold da op det er stadig den bedste beslutning jeg har taget. Jeg lære noget nyt hver dag, ikke kun nye engelske ord, men om deres kultur, historie og meget om mig selv.


Jeg håber stadig i har lyst til at følge med og det betyder meget at jeg kan dele alle disse oplevelser med jer. Så tak for det.



Fra Amanda

Ingen kommentarer:

Send en kommentar